AHLAN WA SAHLAN......


Assalamulaikum wbrt...


Terima kasih kerana sudi melawat blog saya yang tak seberapa ini..semoga blog ni dapat memberikan anda serba sedikit maklumat yang berguna. Kalau ada yang terkurang dan cacat cela tu, maaflah yer.... segala komen dan pandangan anda mengenai blog ini amat saya harapkan...

SYUKRAN........

HAVE A NICE DAY....



~~~~L CHANGE THE WORLD~~~~


Assalamulaikum wbrt... Selamat Datang kepada semua pengunjung sekalian.... jangan bimbang semasa melayari blog ini.... paling kurang pun komputer anda akan.... kena virus dan kena format... heheheeee.. gurau jer!! :-) HAVE A NICE DAY

Hari ke-12 aku praktikal di Lebuhraya Shapadu

>> Wednesday, May 27, 2009

Assalamualaikum, hari ini merupakan hari yang ke-12 aku bekerja di Shapadu, pagi ini aku sampai jer tempat kerja , aku terus ke bilik server dan check apa yang aku buat semalam dan cari barang-barang yang tak der untuk aku sambung kerja aku hari ini,
Barang yang tak aku cari ialah cable yang menyambungkan TFI dengan MOXA, aku pagi-pagi ni terus pergi lane dengan NAS, aku pergi KTB dulu, check lane, tengok macam mana connection dia buat, kemudian aku tengok LANE Touch n GO yang rosak, ada problem dengan connection dia, kat situ selalu rosak. Hari tu dah betulkan dah, hari ni rosak lagi, aku pun cari cable kalau ada2 apa yang boleh aku jumpa untuk project aku,


My LCS until 26.05.2009

Lepas tu, aku pergi ke Bukit Raja, kat sana aku cari juga kat bilik UPS, kat bilik stor, sampai di Bukit Raja aku call Encik Hairi, , macam mana nak cari cable tersebut. Encik Hairi cakap dengan NAS dan bagitau macam mana nak cari, Alhamdulillah, aku jumpa TFI yang baru yang masih bersalut dengan Plastik lagi, jadi aku ambik cable dia bawa keluar, satu masalah dah selesai, lepas tu aku dengan NAS pun balik ke KTB, aku perlukan satu cable lagi untuk menyambungkan ke MOXA, yang cable aku dapat tadi, aku akan buat connetion menggunakan connector dan sambungkan wayar tersebut dengan kepala serial port.

Sekarang yang masalahnya, aku perlu cari kepala serial port tersebut, aku puas mencari, bila aku kat KTB, dalam lebih kurang 1 jam, aku dapat dah kepala serial port tersebut, aku pun baliklah ke MOC semula untuk aku sambung kan kerja aku, aku wayar connection yang aku sambung dengan connector tu, aku sambungkan dengan wayar telefon, dan hujung wayar telefon itulah yang akan aku sambungkan kepala serial port tersebut,


LCS in Progress


Selesai jer aku sambung dengan connector, aku perlu buka kepala serial port, kerana aku hanya gunakan 2 connection jer, yang dapat kat aku awal-awal yang cable untuk Touch N Go punyer, jadi aku potong cable tu dan aku ambik kepala dia, kemudian aku buka kepala serial port tu, aku kena tanggalkan semua connection yang ada untuk aku sambungkan dengan connection wayar telefon yang bersambung dengan cable TFI, Alhamdulillah, aku ada solder sendiri, jadi aku pun preparelah segala persiapan untuk aku solder, bila aku solder aku dah panas, aku tanggalkan connection yang sedia ada..

LCS in Server Room

Untuk aku sambungkan cable yang aku inginkan tersebut, aku perlu sambungkna ke kaki 2 dan 7 di mana kaki no 2 adalah receive dan kaki no 7 ada ground. Di cable TFI terdapat dua jenis cable, cable hitam dan merah adalah di sekalikan, manakala cable hijau satu, cable hijau itu adalah receive. Jadi cable hitam dan merah akan aku sambungkan ke kaki no7, manakala cable hijau akan aku sambungkan ke kaki no2,

Bila lah aku Nak siap ni???

Selesai jer aku solder, aku kemas kan tempat, sekarang pulak aku nak handrill untuk aku tebukkan lubang pada playwood untuk aku letakkan komponen demo aku, aku perlukan juga skru, jadi aku pergi ke bilik maintenance bawah untuk aku dapat skru, alahmduillah, akhirnya aku dapat juga skru, manakala handrill aku dapat kat bilik surver, masalah nya Cuma aku kena charge bateri tersebut, jadi dengan kesimpulannya aku kenalah sambungkan kerja aku ni esok hari… lepas kemas-kemas bilik tu, aku pun transfer gambar yang aku ambk ke pendrive aku, lepas pulang kan kamera semua, aku pun balik…
Sambunglah untuk esok hari…

Banyak yer connection???????

0 comments:

  © Blogger template Mr.L by http://borntobehacker.blogspot.com/ 2008

Back to TOP