AHLAN WA SAHLAN......


Assalamulaikum wbrt...


Terima kasih kerana sudi melawat blog saya yang tak seberapa ini..semoga blog ni dapat memberikan anda serba sedikit maklumat yang berguna. Kalau ada yang terkurang dan cacat cela tu, maaflah yer.... segala komen dan pandangan anda mengenai blog ini amat saya harapkan...

SYUKRAN........

HAVE A NICE DAY....



~~~~L CHANGE THE WORLD~~~~


Assalamulaikum wbrt... Selamat Datang kepada semua pengunjung sekalian.... jangan bimbang semasa melayari blog ini.... paling kurang pun komputer anda akan.... kena virus dan kena format... heheheeee.. gurau jer!! :-) HAVE A NICE DAY

Hari ke-21 aku praktikal di Lebuhraya Shapadu

>> Friday, July 3, 2009

Assalamualaikum…. Hari ni hari yang ke-21 aku bekerja di Shapadu bersamaan dengan 8.05.2008 hari isnin, seperti yang aku rancang minggu lepas, aku nak overcome problem PC yang aku format kan minggu lepas,aku nak format tak boleh sebab ada problem,aku target masalahnya datang daripada hardisk,


Pagi ni sepatutnya ada perhimpunan seperti biasa, tapi malangnya pagi ni ramai orang yang bercuti, maka perhimpunan pada pagi ini di batalkan. Maklumlah, musim cuti sekolah katakan, waktu ni lah masing-masing nak meluangkan masa dengan family dan anak-anak. selepas mengumumkan perhimpunan tiada, aku berjumpa dengan dengan En Hairee menanyakan akan apa yang aku akan buat pada hari ni, hari ni dia akan ajar aku mengenai Touch N Go, aku tak berapa sangat tahu pasal Touch N Go ni, tapi aku akan cuba fahamkan. Setelah selesai bagi penerangan, En Hairee keluar sebentar dan meminta aku menunggu dia di pejabat,

BATCH TOUCH N GO


Tanpa melengahkan masa lagi aku pun pergilah ke bilik server dan sambung kerja aku yang tertangguh pada minggu lepas, aku pun ON PC yang aku nak format hari tu. Sekali aku buka, tiba-tiba dah O.K lah pulak, tak jadi mcam minggu lepas, unable to format. Jadi apa lagi, aku pun format lah seperti biasa aku format PC. Kemudian En Hairee pun sampai ke pejabat, aku pun pergi ke meja dia, bincangkan apa yang aku perlu buat. Sebelum itu, aku ceritakan masalah yang aku hadapi semasa aku ingin format PC yang aku format sekarang ini. Kemudian beliau menerangkan kepada aku bahawa PC yang aku nak format itu akan di jadikan network untuk computer-komputer lain link pada computer tersebut untuk printing.

Jadi aku dapati terdapat masalah di dalam untuk menginstall software printer tersebut, printer tersebut adalah HP Officejet K7100, semasa hendak install, ia memerlukan requirement installation untuk install internet explorer yang terbaru, jadi window 2000 tidak support akan internet explorer tersebut, jadi dengan kesimpulan yang lain computer yang aku format ini tidak boleh install driver printer tersebut melainkan aku format semula dan menggunakan window yang atas daripada window 2000 iaitu yang paling minimum pun guna window xp sp2.

Pada mulanya, puaslah aku fikir, kenapalah tak boleh nak install driver printer ini, dah sampai balik kat umah, barulah aku terfikir,rupanya window 2000 tak boleh support internet explorer yang baru, jadi bila tak der internet explorer yang baru, driver printer tak dapat capai requirement dia. sebab tulah tak dapat nak install.

Waktu En Hairee menerangkan kepada aku, aku di berikan sehelai kertas yang bersaiz A3 di mana kertas tersebut mengandungi data yang menerangkan data TOUCH N GO yang di hantar kepada source dia. ada pada certain hari di Touch N GO dia tak dapat terima data daripada Shapadu, jadi kotak dia akan berwarna merah. Jadi tugas aku adalah untuk mendapatkan balik data-data yang tak dapat itu di Plaza yang terlibat. Dengan itu, aku perlu mendapat tunjuk ajar daripada kontraktor yang terlibat dalam bahagian ini,jadi aku pun contact contractor yang terlibat dalam bahagian ini untuk mengajar aku mencari kembali data2 yang perlu aku cari ini..


Dalam lebih kurang 5.30 petang, contractor tersebut baru sahaja sampai di Bukit Raja setelah ia selesai menyelesaikan masalah di NKSB, kenapa perlu tunggu dia di Plaza Bukit Raja,?? Ini kerana data-data yang tak dapat itu adalah data dari Plaza di Bukit Raja. Aku pun cari dan kumpulkan data2 tersebut di dalam satu folder.

Data-data tersebut aku perlu pastekan di computer MOC untuk di transferkan ke Touch N GO,setiap hari ada 3 job, jadi data tersebut totalnya ada 9 file,iaitu satu job ada 3 file, file tersebut dalam extention .CON,.HDR,.DAT. file-file ini Touch N Go akan dapat melihat berapa jumlah traffic dan amount kereta yang lalu di LEbuhraya Shapadu. Setelah setel aku cari data tersebut, aku pun berangkat pulang ke rumah….
Sekian.

0 comments:

  © Blogger template Mr.L by http://borntobehacker.blogspot.com/ 2008

Back to TOP